Samen resultaten boeken en successen vieren

Bij ons is IT geen hygiënefactor. Bij ons is het onderdeel van de kern van wat we doen en wie we zijn. We geloven dat IT en Big Data onlosmakelijk verbonden zijn. Inzet van IT en nieuwe technologieën zijn cruciaal voor het ontwikkelen van innovaties én voor het optimaliseren van bewezen diensten, producten en oplossingen. Want vernieuwing zit voor ons niet alleen in nieuwe innovaties, maar juist ook in het bereiken van excellentie in ons bestaande aanbod. We dagen je uit om op beide vlakken het meeste uit jezelf te halen. Dat hoef je niet alleen te doen, maar doe je samen met je collega’s. In scrumsessies en door Agile te werken. Zo kom je samen snel tot concrete resultaten en kun je ook samen je successen vieren. Wil jij het verschil maken voor miljoenen klanten?

IT, een cruciale rol in de energietransitie

Het is een understatement om te zeggen dat de energiebranche in beweging is. We gaan op termijn van het gas af en onze CO2-uitstoot moet drastisch omlaag. Er verandert dus nogal wat. Ook bij ons.

CIO Mario Suijkerbuijk vertelt over de missie van Eneco, welke rol IT speelt in de energietransitie en alle kansen die hij ziet.

 

Naar de beste digitale klantervaring

''We weten allemaal wel dat een duurzamer energiemodel de toekomst is'', begint Mario. ''Mensen wíllen dat ook wel, maar weten vaak niet waar te beginnen. Verwarmen zonder gas, zelf opwekken en besparen, thuis de auto opladen, kan dat? Hetzelfde geldt voor bedrijven. Hoe verduurzaam je de bedrijfsvoering? Kun je zelf een windmolen neerzetten? Daar liggen kansen. Als Eneco willen we onze klanten helpen om stap voor stap te verduurzamen. Dat kan alleen als wij de beste digitale klantervaring bieden. We streven niet naar minder klantcontact, maar juist naar meer en relevanter klantcontact om zo een continue klantrelatie op te bouwen.''
"''Om alles te stroomlijnen staan er mooie klussen voor de deur op het gebied van klantsystemen, data en digital operations.''"

Inzicht vanuit data

''Data speelt daarin een cruciale rol,'' vervolgt Mario, ''We zitten bovenop een schat aan gegevens die we veel beter kunnen benutten. Met de informatie uit slimme thermostaten als Toon verhogen we ons serviceniveau en breiden we ons dienstenpakket uit. Klanten wekken hun eigen energie op, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen, wij leveren inzicht: hoeveel energie verspil ik ongemerkt, wat zijn de grootste energieslurpers in mijn huishouden? Van daaruit bieden we klanten handelingsperspectief: ‘Wat moet je doen om energie te besparen en hoe kan het duurzamer?' Daarbij komt er steeds slimmere technologie beschikbaar. Dat gaat onze energiehuishouding nog complexer maken. Met zonnepanelen, laadpalen, warmtepompen... Straks is je elektrische auto misschien wel de batterij van je huishouden. We weten nog niet precies hoe het allemaal in elkaar gaat grijpen. Maar ik ben ervan overtuigd dat er in de nabije toekomst een prominente plek is voor een digitaal platform waarmee je thuis alle apparaten aanstuurt en uiteindelijk ook weer energie teruglevert.
"Straks is je elektrische auto misschien wel de batterij van je huishouden."

Always on

''Dat is de innovatieve kant'', vervolgt Mario. ''Maar ook de basishuishouding moet op orde zijn. Als energiebedrijf heb je te maken met kritieke processen. IT moet hier 24/7 alert zijn, 'always on' is het principe. Hoe vang je een energietekort van je windparken op als het een dag niet waait? Hoe werkt het als klanten zelf ook energie produceren? Verder heb je altijd te maken met veranderende wet- en regelgeving. Dat moet ook gebeuren, terwijl het ‘gewone’ werk doorgaat. Om alles te stroomlijnen staan er mooie klussen voor de deur op het gebied van klantsystemen, data en digital operations. Dat maakt het superinteressant om hier als IT-er op high impact-projecten te werken.''

Ben je IT-professional en wil je meewerken aan de energietransitie? Kijk dan naar onze IT vacatures.